Statut Fundacji Kenya Asante Sana Polska
Statut Fundacji
Kenya Asante Sana Polska
Fundacja Kenya Asante Sana Polska, zwana dalej Fundacją, ustanowiona została przez Magdalenę Bauer, zwaną danej Fundatorem, w dniu 13 marca 2017 roku aktem notarialnym i działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 roku o fundacjach (tekst jednolity: Dz.U. z 1991 roku Nr 46, poz. 203 ze zm.).
§ 1. Postanowienia ogólne
- Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
- Fundacja jest utworzona na czas nieokreślony.
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Do wykonywania swych zadań statutowych Fundacja może tworzyć stałe i czasowe placówki terenowe w Polsce i za granicą.
- Fundacja może do celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w języku angielskim: Kenya Asante Sana Poland.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla Fundacji.
- Fundacja może wydawać swoim pracownikom własne dokumenty identyfikacyjne.
- Nadzór nad Fundacją należy do ministra właściwego do spraw zagranicznych.
§ 2. Cele Fundacji
Celem Fundacji jest działanie na rzecz:
- niesienia wszelkiej pomocy mieszkańcom Afryki Wschodniej w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu, życiu i dobrobytowi, dotkniętym skutkami kryzysów gospodarczych i humanitarnych, klęsk żywiołowych oraz wojen domowych;
- propagowania idei praw człowieka;
- poprawy infrastruktury i wyposażenia ośrodków edukacyjnych w Kenii, kształcących na wszystkich poziomach;
- wzrostu kompetencji zawodowych kadry pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności rozpoznawania i wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- edukacji i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych w ubogich rejonach Kenii;
- walki z analfabetyzmem wśród osób dorosłych;
- udzielania pomocy finansowej i materialnej placówkom edukacyjnym oraz osobom indywidualnym w zakresie edukacji;
- elementarnej edukacji wśród kenijskiej społeczności lokalnej z zakresu higieny, ochrony zdrowia, profilaktyki i pierwszej pomocy;
- wzrostu kwalifikacji podstawowego personelu medycznego (First Aid);
- udzielania pomocy finansowej i materialnej w zakresie ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej;
- udzielania pomocy rozwojowej i technicznej;
- wzrostu świadomości w zakresie ochrony i kształtowania środowiska naturalnego człowieka oraz dziedzictwa przyrodniczego Afryki;
- zwiększania liczby osób mających dostęp do czystej, bieżącej wody;
- kształtowania świadomości na temat ekologicznych źródeł energii;
- zwiększenia liczby osób korzystających z odnawialnych źródeł energii;
- udzielania wsparcia finansowego i materialnego w zakresie rozwoju technicznego;
- wsparcia osób potrzebujących w zakresie ochrony prawnej, aktywizacji zawodowej oraz innych potrzeb, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i za granicą;
- prowadzenia działalności społecznej, informacyjnej, edukacyjnej, kulturalnej i naukowej w szerokich kręgach w celu rozwiązywania problemów Afryki Wschodniej, obrony praw człowieka w Krajach Trzeciego Świata oraz niesienia pomocy humanitarnej;
- większego zaangażowania Polski w dialog i stosunki międzynarodowe z Kenią – współpraca z MSZ Polski, Ambasadą RP w Kenii oraz Konsulem Honorowym RP;
- promocji i wspierania wolontariatu na rzecz Afryki Wschodniej;
- wymiany kulturowej pomiędzy Polską a Kenią, w tym wzajemnej popularyzacji kultury polskiej i kenijskiej;
- pokojowego współistnienia religii muzułmańskiej i chrześcijaństwa;
- zapobiegania praktykowaniu rytualnego i religijnego okaleczania kobiet w Kenii poprzez działania edukacyjne i informacyjne oparte na zbudowanej więzi.
§ 3. Realizacja celów Fundacji
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- przygotowywanie i udzielanie wszelkiej pomocy materialnej i finansowej, w tym przyznawanie nagród, stypendiów i dotacji;
- organizowanie wsparcia i pomocy pedagogicznej i psychologicznej;
- organizowanie pogadanek, wykładów, seminariów, konferencji oraz innych podobnych przedsięwzięć;
- organizowanie imprez, koncertów, wydarzeń kulturalnych i artystycznych oraz innych podobnych przedsięwzięć;
- działalność informacyjną, wydawniczą, produkcję filmową oraz multimedialną;
- wspieranie badań naukowych oraz innej działalności naukowej;
- współpracę ze środowiskami oświatowymi, akademickimi, kulturalnymi, religijnymi i dziennikarskimi, a także instytucjami oraz osobami realizującymi cele zbliżone do celów Fundacji;
- udział w przedsięwzięciach zgodnych z celami statutowymi Fundacji;
- popieranie inicjatyw zmierzających do realizacji celów Fundacji;
- współpracę krajową i zagraniczną z instytucjami publicznymi, w tym organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz osobami działającymi w zakresie celów Fundacji;
- wykonywanie zadań z dziedzin powierzonych przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz inne podmioty;
- nawiązanie i zacieśnianie współpracy z Ambasadą RP oraz Konsulem Honorowym RP w Kenii.
Określona powyżej działalność jest finansowana przez Fundację.
§ 4. Beneficjenci
- Fundacja w zakresie swojej działalności statutowej udziela pomocy mieszkańcom Afryki Wschodniej, przede wszystkim mieszkańcom Kenii, znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej.
- Fundacja może udzielać pomocy osobom fizycznym i prawnym, w tym instytucjom i organizacjom.
§ 5. Majątek założycielski
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1.000,- (jeden tysiąc) złotych.
§ 6. Dochody Fundacji
- Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działania pochodzą także z:
- darowizn pieniężnych i rzeczowych dokonanych przez inne fundacje, osoby fizyczne i prawne, jak i instytucje państwowe i samorządowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne oraz ze spadków i zapisów
- w sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji;
- dotacji, subwencji i innych środków przyznanych na realizację konkretnych projektów przez inne fundacje, osoby fizyczne i prawne, jak i instytucje państwowe i samorządowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne;
- środków przekazanych Fundacji w ramach odpisów podatkowych na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- odsetek i zysków od zdeponowanych w bankach funduszy;
- darowizn pieniężnych i rzeczowych dokonanych przez inne fundacje, osoby fizyczne i prawne, jak i instytucje państwowe i samorządowe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne oraz ze spadków i zapisów
- Majątek Fundacji może być lokowany na rachunkach bankowych.
§ 7. Działalność gospodarcza
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 8. Zarząd Fundacji
- Zarząd Fundacji jest organem zarządzającym Fundacji, który kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
- W skład Zarządu wchodzi od trzech (3) do siedmiu (7) członków.
- Rozszerzenie składu Zarządu może nastąpić w wyniku uchwały Zarządu przyjętej większością głosów wszystkich Członków Zarządu.
- Skład Zarządu Fundacji nie może przekroczyć siedmiu (7) członków.
- W skład Zarządu wchodzi:
- Prezes,
- Wiceprezes,
- inni członkowie Zarządu,
- Członków Zarządu Fundacji powołuje Fundator.
- Pierwsza kadencja Zarządu Fundacji trwa dwa lata, zaś każda kolejna — cztery lata. Istnieje możliwość rozszerzenia składu Zarządu podczas trwania jej kadencji.
- Pierwsza kadencja Zarządu Fundacji rozpoczyna się w chwili zebrania się go po raz pierwszy w pełnym gronie, ustanowionym na podstawie ust. 4., i upływa z dniem 31 grudnia pierwszego pełnego roku kadencji.
- Członków Zarządu Fundacji, na kolejne kadencje powołuje Fundator.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa na skutek śmierci lub odwołania.
- Fundator odwołuje członka Zarządu na skutek zrzeczenia się członkostwa bądź długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w pracach Zarządu.
- Fundator może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.
- Zarząd zbiera się co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym.
- Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa lub w przypadku jego nieobecności – Wiceprezesa.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie wyrażą zgodę na tę formę głosowania.
- Spotkania Zarządu Fundacji mogą odbywać się także za pośrednictwem tele- lub wideokonferencji, pod warunkiem zachowania odpowiedniego protokołu ustaleń.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie na podstawie zasad określonych w § 11 ust. 3 Statutu.
§ 9. Kompetencje Zarządu Fundacji
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz. Odpowiada za prawidłowe działanie Fundacji, zgodnie ze statutem i prawem Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zarząd:
- opracowuje i aprobuje wieloletnie i roczne programy i plany działalności Fundacji wraz z planem finansowym na realizację celów statutowych i pokrycia kosztów funkcjonowania Fundacji;
- ustala regulamin określający tryb przyznawania pomocy przez Fundację;
- decyduje w sprawach przyznawania pomocy udzielanej przez Fundację;
- tworzy i likwiduje jednostki organizacyjne Fundacji, zatwierdza nominację ich kierowników oraz ustanawia regulaminy ich działalności;
- ustala regulamin pracy Zarządu;
- sporządza roczne zestawienie z działalności Fundacji oraz ze stanu jej finansów;
- zakłada i rozwiązuje stałe i czasowe placówki terenowe Fundacji w kraju i za granicą w drodze decyzji zarządu podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego członków;
- wnioskuje w sprawach dotyczących działalności statutowej Fundacji i je zatwierdza;
- udziela pełnomocnictw ogólnych i szczegółowych Prezesowi w drodze uchwały;
- podejmuje zmian w Statucie Fundacji na podstawie § 12.
- Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składają co najmniej dwaj członkowie Zarządu w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu.
- Zarząd może cedować prawo oświadczania woli w imieniu Fundacji na Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu zwykłą większością głosów na okres nie dłuższy niż kadencja obecnego Zarządu.
- Zarząd może udzielać innym osobom, szczególnie kierownikom jej placówek terenowych, pełnomocnictwa do dokonywania czynności prawnych określonego rodzaju.
§ 10. Prezes i Wiceprezes Zarządu
- Prezesa i Wiceprezesa wybiera spośród swojego składu Zarząd Fundacji. Fundator może pełnić funkcję Prezesa lub Wiceprezesa.
- Kadencja Prezesa i Wiceprezesa jest związana z aktualną kadencją Zarządu. Pierwsza kadencja Prezesa i Wiceprezesa rozpoczyna się z chwilą jego nominacji przez Fundatora i trwa do wygaśnięcia kadencji Zarządu.
- Pierwotny zakres obowiązków Prezesa określa Fundator. Zmian w kompetencjach Prezesa dokonuje Fundator na podstawie rekomendacji Zarządu Fundacji.
- Prezes i Wiceprezes mogą otrzymywać wynagrodzenie w drodze § 11 ust. 3.
§ 11. Fundator
- Fundator może, za zgodą Zarządu, pełnić jedną lub kilka z następujących funkcji: Prezesa lub Wiceprezesa, członka Zarządu lub pracownika Fundacji. Fundator może mianować siebie na jedno lub kilka z tych stanowisk.
- Fundator ustala zasady zatrudniania oraz wynagrodzeń dla członków Zarządu, Prezesa, Wiceprezesa oraz pracowników Fundacji, a także osób z nią współpracujących na zasadach wolontariatu lub umowy - zlecenia.
- W wypadku śmierci Fundatora, działalność Fundacji będzie kontynuowana.
§ 12. Zmiany statutu
- Zmiany w Statucie Fundacji, obejmujące także zmiany, konkretyzację, rozszerzenie lub wyłączenie zapisów § 2, 3 i 7 Statutu, podejmuje:
- Zarząd Fundacji po uzyskaniu poparcia kwalifikowanej większości głosów członków Zarządu.
- Kwalifikowana większość głosów uprawniająca do zmiany Statutu Fundacji wynosi:
- jeżeli Zarząd Fundacji składa się z trzech (3) osób — dwie (2) osoby;
- jeżeli Zarząd Fundacji składa się z czterech (4) osób — trzy (3) osoby;
- jeżeli Zarząd Fundacji składa się z pięciu (5) lub sześciu (6) osób — cztery (4) osoby;
- jeżeli Zarząd Fundacji składa się z siedmiu (7) osób — pięć (5) osób.
- Brak odpowiedniego poparcia członków Zarządu Fundacji powoduje nieważność proponowanych zmian w Statucie Fundacji.
- Ważność zmian zapisów § 2, 10 i 11 Statutu wymaga osobnego złożenia notarialnego oświadczenia woli przez Fundatora pod rygorem nieważności.
- Quorum wymagane do uchwalenia zmian w Statucie wynosi: liczba członków Zarządu minus jeden.
§ 13. Ustalenia dodatkowe
- Zabronione jest:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub jej pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 14. Zawieszenie działalności Fundacji
- Działalność Fundacji może zostać zawieszona na okres jednego roku kalendarzowego.
- Decyzję o zawieszeniu działalności Fundacji podejmuje Zarząd jednomyślnie.
- Decyzja ta może zostać przedłużona o kolejny rok kalendarzowy decyzją Zarządu przyjętą jednomyślnie.
- Quorum wymagane do zawieszenia działalności Fundacji wynosi: liczba członków Zarządu minus jeden.
§ 15. Połączenie fundacji
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją jeżeli realizuje ona cele zbieżne do celów Fundacji.
- Decyzję o połączeniu Fundacji podejmuje Fundator przy braku sprzeciwu organów drugiej fundacji. Uchwała taka zawierać będzie oznaczenie oraz statut nowej Fundacji.
§ 16. Rozwiązanie Fundacji
- Fundacja zostaje rozwiązana w przypadku:
- Wyczerpania się jej majątku;
- Wypełnienia jej celów statutowych;
- Niemożności realizacji jej celów statutowych;
- Włączenia jej do innej fundacji.
- Decyzję o rozwiązaniu Fundacji podejmuje Fundator.
- W przypadku rozwiązania Fundacji, jej likwidatorem będzie dotychczasowy Zarząd Fundacji. Zarząd Fundacji może ustanowić innego likwidatora Fundacji drogą uchwały.
- Majątek pozostały po likwidacji może być przekazany jedynie na cele zbieżne z celami statutowymi Fundacji.
Warszawa, dnia 24 kwietnia 2017 roku